Autoewaluacja z narzędziami TIK




Podnoszenie efektywności działań nauczyciela i całej szkoły nie może się obyć bez rzetelnej odpowiedzi na pytanie NAD CZYM NALEŻY POPRACOWAĆ? Czy moja lekcja, mój projekt, program przybliża mnie do osiągania założonych celów?

Poszukiwanie odpowiedzi w tym zakresie wpisują się w definicję autoewaluacji, czyli

  • Systematycznej refleksji nad własną pracą pedagogiczną jest podstawą planowania i rozwoju, Gdzie jesteśmy i w jakim kierunku iść, aby się dalej rozwijać?

  • Uwzględnianie możliwości rozwojowych uczniów, ich chęć do uczestniczenia w zajęciach, kształtowanie właściwych postaw i zachowań społecznych, motywowanie czy wreszcie – osiąganie przez uczniów dobrych wyników.

  • Element codziennej praktyki szkolnej i dostarczanie informacji, które pomogą dyrektorowi i nauczycielom podejmować słuszne i uzasadnione decyzje co do działalności placówki i organizacji pracy

Ewaluacja wewnętrzna (autoewaluacja) nie zawsze jednak ma sens. Nauczyciele i sama dyrekcja nie lubią nie tylko samych zabiegów wokół autoewaluacji ale również nie wiedzą co dalej zrobić z pozyskaną wiedzą. Pierwotne znaczenie autoewaluacji zostaje wypaczone, co w efekcie prowadzi do zniechęcenia przy kolejnych próbach jej podejmowania.


Co utrudnia autoewaluacje?

  • chybiony przedmiot ewaluacji
Nie wszystko co dzieje się w szkole trzeba jej poddawać, nadgorliwość badań w niektórych zakresach może nas zagnać w ślepy zaułek, gdzie autoewaluacja nie tylko nie ma sensu ale staje się karykaturalnym tworem biurokracji szkolnej. 

  • przyglądanie się działaniom, do których nigdy się nie wróci
Bardziej służy do rozliczania placówki niż do samorozwoju. Do rozliczania a może dla podkreślenia wyników działań szkoły, które można w formalnej drodze ujawnić światu? 

  • poprzestawaniu na samym zbieraniu danych bez analizy
Bez refleksji, dyskusji autoewaluacja nie ma wartości. Dobrze dobrany obszar i temat ewaluacji, wygodne narzędzia do jej przeprowadzenia są niemal gwarancją nieustannego zainteresowania całym procesem i chęcią sięgania do jej owoców. 

  • lęk u osób, które je przeprowadzają
Aby go uniknąć ustalamy mocne cele autoewaluacji. Korzyści uzyskania rzetelnych danych i wyciągnięcie ważnych wniosków przewyższą zaniepokojenie potencjalnymi wynikami badań.

Ewaluacja z narzędziami TIK:

Przedstawiam Ci listę moich ulubionych narzędzi ewaluacyjnych, które nie tylko ułatwią Ci zadawanie pytań ale również skonstruują przystępne podsumowanie badań. Do Ciebie będzie należało tylko wyciągnięcie wniosków. 

W Formularzach Google możesz zaplanować następną wycieczkę, zarządzać rejestracją osób, przeprowadzić szybką sondę, zebrać adresy e-mail, przygotować test, sprawdzić opinie w otwartych i zamkniętych pytaniach itp.

Answer Garden - Prosta aplikacja pozwalająca w bardzo szybki sposób uzyskać odpowiedzi na zadane pytanie. Można ją więc wykorzystać jako formę zdobywania informacji zwrotnej lub szybkie głosowanie.

I moje ukochane: Mentimeter umożliwia tworzenie interaktywnych prezentacji wyników głosowania, anonimowych wypowiedzi, rankingów, głosowań w czasie rzeczywistym





Moje przykładowe realizacje w Mentimetter:









Bibliografia:

Literatura:
  • Petty G.: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot 2010.
  • Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia. Red. Mazurkiewicz G. WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Kraków2013.
  • Różne drogi ewaluacji – poradnik dla dyrektorów szkół i placówek. Red.: Borek A., Kowalczyk – Rumak E. WYDAWNICTWO ERY EWALUACJI. Warszawa 2015.
  • Beata Ciężka, System Ewaluacji Oświaty, nadzór pedagogiczny

Komentarze

Popularne posty