Metaplan z narzędziami TIK

Co to jest Metaplan?   

    Zbieramy zespół, robimy zebranie i chcemy rozwiązać jakiś problem. Graficzne przedstawienie naszej analizy pomaga nam uporządkować wypowiedzi i myśli. Karteczki z wypowiedziami przyklejamy na wspólnej tablicy. Jesteśmy krytyczni, szczerzy do bólu ale finalnie chcemy dojść do wspólnych wniosków. Uporządkowana "burza mózgów".

    Metoda metaplanu jest z powodzeniem stosowana zarówno w szkole podstawowej jak i na spotkaniach biznesowych. Charakteryzuje ją logiczne dojście do konkretnych rozwiązań, opierające się na faktach i danych.

Metoda polega na zadaniu 4 pytań (lub 3 pytań + wnioski):

- Jak jest? (obiektywne przedstawienie sytuacji)

- Jak powinno być? (określamy idealną sytuację, do której dążymy)

- dlaczego nie jest tak jak powinno być? (szczera analiza, skąd biorą się trudności)

- co robić? (nasze wnioski, plan działania)

Zobacz materiał video jak przygotować profesjonalny metaplan: 


    Metaplan nie musi dotyczyć tylko tematyki przedmiotu. Może chcecie rozwiązać jakiś problem klasowy, wychowawczy? Może coś nie gra od dłuższego w waszym zespole. Czujesz, że utknęliście w martwym punkcie mimo wcześniejszego zapału i ustaleń? 

Jamboard czy Padlet

    Tablica Googlowska o nazwie Jamboard jest Ci być może znana ze zdalnego nauczania. Korzystając z aplikacji Meet można było ją łatwo uruchomić, jednocześnie udostępniając link uczniom na czacie. Zmiana w ustawieniach udostępnienia zamieniały tablicę w miejsce wspólnej pracy całej klasy.

Zobacz jak wygląda przygotowana wcześniej tablica z wczytaną grafiką metaplanu:


Jeśli chcesz skorzystać z takiej grafiki możesz ją wykonać w Canvie lub pobrać ją tutaj: LINK. (moja podpowiedź: wczytaj ją jako tło tablicy)

A tak wygląda tablica z metaplanem po wspólnej pracy całego zespołu na Jamboardzie:


    Uzupełniaj tablicę kolorowymi karteczkami, pobierając je z lewego paska narzędzi. Wklejaj również obrazy odpowiadające waszym przemyśleniom. Możesz być jedynym edytorem tablicy i po prostu ją wyświetlać uczniom, wpisywać ich zdania i przemyślenia. Po lekcji możesz wysłać link do tablicy, wydrukować ją, zapisać w formacie obrazu lub PDF. Jamboard w takim trybie pracy będzie ułatwiał graficzny zapis i pomagał go uporządkować. Bardzo przyjemne jest również to, że karteczki na tablicy są widoczne dla wszystkich i są przede wszystkim czytelne (miła odmiana;). Można je z łatwością kasować, edytować, zmieniać ich kolory.

Proponuję Ci jednak nie zatrzymywać się tylko na tym zastosowaniu. Daj większą swobodę uczniom i dołącz ich do tablicy jako autorów. Jednak aby to zrobić (i nie „utopić” lekcji przez oddanie władzy anonimowym, radosnym i dowcipnym twórcom) wcześniej dodaj ich adresy do kontaktów Google. W ten sposób uczniowie będą podpisani na każdym wpisie.

Swoją drogą dodam, że aktualizacja mailowych kontaktów uczniowskich to dobry zwyczaj już na początku roku szkolnego. Wprawdzie trzeba temu poświecić troszkę czasu ale pamiętajmy, że uczniowie zostają z nami przez wiele lat. Raz wykonana praca otwiera przed nami możliwości współdzielenia różnych dokumentów. Mając w kontaktach naszych uczniów, możemy ich dołączyć do wielu wspólnych projektów, nie tylko w obrębie narzędzi Google.

Drugą moją propozycją  jest wykorzystanie do stworzenia wspólnego Metaplanu aplikacji Padlet:

    Padlet to darmowa aplikacja, z której skorzystasz wiele razy w różnych sytuacjach edukacyjnych i prywatnych.Warto się nią zainteresować, jeśli wcześniej o niej nie słyszałaś.

Zobacz jak wygląda przygotowana tablica do wspólnego tworzenia metaplanu:

    Przewagą zastosowania Padletu nad Jamboardem jest to, że w ustawieniach aplikacji możemy zaktywizować dodatkowo zespół, który oprócz redagowania własnej treści może dodawać komentarze pod wpisami kolegów, przyznawać gwiazdki, polubienia. Pod każdym wpisem może nawiązać się ciekawa dyskusja. Aby, podobnie jak w Jamboardzie, uniknąć anonimowości wpisów należy w ustawieniach zaznaczyć „autorstwo”. Nasi uczniowie muszą dodatkowo posiadać konto na Padlecie (muszą się zarejestrować). Padlet oferuje bardzo intuicyjną aplikację, która świetnie działa na smartfonach. Zachęć grupę do jej zainstalowania. Biorąc pod uwagę możliwości Padletu uważam, że warto poświęcić czas na wspólne pokonanie tej ścieżki.

Gotowy Padlet z podszykowanym metaplanem możemy podlinkować przed lekcją wysyłając wiadomość na Librusie, mailowo lub na lekcji za pomocą wyświetlenia kodu QR. Zastosowany przeze mnie układ to „Kolumny”. 

Pamiętajmy aby udostępnić uczniom Padlet stosując możliwość pisania a nie edycji. Wówczas uczniowie nie będą mieli pełnych funkcji administratora zarezerwowanych dla nauczyciela (jak np. usuwanie niewygodnych wpisów;).

Tak może wyglądać wasza tablica na Padlecie:


Uczniowie na swoich smartfonach widzą to w ten sposób (wygląd na aplikacji Padlet):

Aby zobaczyć pełniejszy obraz użytkownicy muszą ustawić ekran w orientacji poziomej.


I to właśnie uwielbiam w narzędziach cyfrowych. Ograna, być może dla wielu wręcz stara metoda metaplanu w zupełnie nowej odsłonie. Powodzenia!


 






Komentarze

Popularne posty